קרקס קהילתי

בית הספר הישראלי לקרקס פועל מתוך זיקה חברתית עמוקה ושאיפה מוצהרת לתרום לקהילה.
פעילותו בתחומים אלה מנותבת לשני ערוצים עיקריים – מתן כלים להתמודדות לנוער בסיכון,
ובניית גשר של אמון ויצירה בין בני נוער ערבים ליהודים.

01

פעילות עם נוער בסיכון

מחקרים רבים מצביעים על התרומה המשמעותית שיש למיומנויות הקרקס בתחומי החינוך הרגיל והחינוך המיוחד. מיומנויות אלו מטפחות ערכים אמנותיים, אתלטיים ותקשורתיים, מסייעות בשיפור יכולות הקשב והריכוז, הקואורדינציה והביטחון עצמי. כל אלה מעניקים לילדים ובני נוער בסיכון כלים להתמודדות טובה יותר עם מצבי לחץ וקושי.

העיסוק במיומנויות כמו עמידת ידיים, סלטה וטיפוס על חבל מזמנת לנערים חוויה מעצימה, הפותחת ערוצים להתמודדות חברתית ואישית, גופנית ונפשית. בני נוער המתנסים באקרובטיקה אווירית או ג'אגלינג מפתחים יכולות מרשימות, המעלות תרומה משמעותית לתחושת הערך העצמי שלהם. בנוסף, הסיכון הכרוך במיומנויות הקרקס מחייב את הנערים להציב לעצמם גבולות, כדי לשמור על גופם מפני פציעות.

אבל המתנה העיקרית שנלווית ללימוד מיומנויות קרקס היא פיתוח התקשורת והרגישות כלפי האחר. בני הנוער מתקרבים לזולת המתאמן לצידם ומאמצים ערכים כמו כבוד הדדי, קבלה ואמון; הם נרתמים כקבוצה ליצירת מופע, תומכים ומעודדים זה את זה להשקיע ולא לוותר, ולעתים אף נחשפים לפני הקהילה שהם חיים בה באור חיובי, כאמנים המפיצים שמחה.

02

גשר בין תרבויות

מתוך תפיסת עולם הדוגלת בשוויון ובצדק, ומתוך מחויבות לחברה שבתוכה אנו חיים, פועל בית הספר הישראלי לקרקס כדי לקיים מרחב לפעילות רב תרבותית בין בני נוער מלאומים ומתרבויות שונות בכלל, ובין בני נוער יהודים וערבים בפרט.

לימודי הקרקס הם כלי לא מילולי המתגבר על החיץ שמציבה השפה. הפעילויות הגופניות המשותפות מחייבות בניית אמון הדדי והכרת האחר; הלוא בפירמידה אנושית כולם שווים, ללא הבדלי גזע ודת. יתרה מכך, אקרובטים הפועלים זה לצד זה חייבים ללמוד לסמוך על האחר באשר הוא, ובהתאם גם ללמוד להכירו.

בשנת הלימודים אנו מקיימים רצף של מפגשים בין יהודים לערבים, חלקם בקרקס וחלקם בבתי ספר שונים, במטרה להעמיק את הקשרים באמצעות עשייה אמנותית משותפת. דרך הפעילות המשותפת אנו מבססים מפגש היכרות מוצלח ומשמעותי שבו, לעתים, נופלות מחיצות ונמחקות דעות קדומות.

בית הספר הישראלי לקרקס משתף פעולה עם העמותות "עין בוסתן", "אפשר אחרת" ו"עמותת הגליל לחינוך ערכי".

גישור בין תרבויות